karol
New Member
|
Post by karol on Jun 2, 2012 22:21:00 GMT 1
wat een onzin, in welk ander veld worden holle bouten gebruikt? pure idiotie dat dit de standaard wordt vanwege gewichtsbesparing. scheelt je 30 gram op 4 bouten, als je daar moeilijk over doet moet je jezelf misschien gewoon opknopen.
zwakke rommel.
|
|
|
Post by Sybren on Jun 9, 2012 9:12:42 GMT 1
Vertel me alsjeblieft meer over hoe moeilijk het is te leven met het feit dat er hollow bolts zijn! In principe gaat het niet alleen om gewichtsbesparing. Een ander veld waarin deze hollow bolts gebruikt worden, is als je bijvoorbeeld een stembolt snapt. Door de hollow bolt kan je door middel van bijvoorbeeld een kleine schroevendraaier of kleinere inbus de gesnapte bolt er uit draaien.
|
|
karol
New Member
|
Post by karol on Jun 9, 2012 13:45:10 GMT 1
ja dat zou echt fantastisch zijn als ie niet rond van binnen was, zodat je er ook daadwerkelijk een inbussleutel in kon krijgen. had ik niet 2 uur lang hoeven lopen kutten om mijn gebroken hollow bolt er weer uit te krijgen.
en met 'welk ander veld' bedoel ik dus niet bmx, dus ik heb nog steeds geen antwoord op deze prangende vraag.
|
|
Thomas
New Member
''Rotterdam<3''
|
Post by Thomas on Jun 10, 2012 0:19:40 GMT 1
Het wordt gebruikt op veel vlakken, en dan vooral dingen waarbij gewicht belangrijk is. Dat betekend dus voertuigen. Alle bolts hollow maken op een auto scheelt een hoop gewicht, daarom wordt het daar bijvoorbeeld gebruikt. Zo lang als je er goed mee om gaat zouden ze niet moeten breken, ze zijn immers berekend op een bepaalde kracht, en daar moet je niet overheen gaan. Als je daar niet tegen kan, dan kan je gewoon normale bolts bestellen.
|
|
karol
New Member
|
Post by karol on Jun 10, 2012 9:40:07 GMT 1
ik heb nog nooit gehoord van holle bouten in autoconstructie. bovendien is het te idioot voor woorden om die 4 bouten in je stem hol te maken voor gewichtsbesparing, dat hele streven is zo ver doorgeschoten omdat het is wat de mensen denken te willen. alles CNC en zwak.
daarnaast pak ik echt geen dikke stairsets of wat dan ook, hij had het gewoon moeten houden.
|
|
|
Post by Sybren on Jun 10, 2012 18:21:28 GMT 1
Dan koop je toch lekker geen hollow bolts. Alsof het ook maar iemand interesseert wat voor bolts jij in je stem hebt of dat je er een snapt.
|
|
karol
New Member
|
Post by karol on Jun 10, 2012 20:48:09 GMT 1
koop jij je bolts los van je stem dan? lijkt erop dat het jou wel genoeg interesseert om er iets over te zeggen. een forum is er om over dingen te discussieren, ik discussieer hier over het beoogde nut van hollow bolts. als je het daar zo moeilijk mee hebt moet je even bij je mama uithuilen en niet hier.
|
|
|
Post by StuartGibson on Jun 18, 2012 13:02:31 GMT 1
Een hollow as is over het algemeen sterker als een solid as van bijv een crank.
|
|
karol
New Member
|
Post by karol on Jun 18, 2012 17:08:54 GMT 1
ja daar kan ik het me nog voorstellen maar bij zoiets kleins als bouten?
|
|
|
Post by Brendan on Jun 19, 2012 15:39:39 GMT 1
En de buizen van je frame zijn ook hol... De sterkte van materiaal op buigbelasting wordt bepaald door o.a. het mass moment of inertia. Hoe verder het materiaal van het middelpunt van het materiaal verwijder zit, hoe sterker het wordt (dit verklaart o.a. I- en H-profielen in de bouw). Dus dezelfde hoeveelheid materiaal (dus gewicht) in een holle as zal sterker zijn dan een massieve as, je buitendiameter zal dan wel groter zijn. Een as met dezelfde buitendiameter als een massieve as maar wel hol zal níét sterker zijn dan de massieve as. Wel zal een holle as eerder breken in plaats van buigen. De bouten in een stem worden echter (nagenoeg) niet belast op buiging, maar enkel op trek. Dan speelt gewoon alleen de hoeveelheid materiaal (oppervlak doorsnede) mee en zal een holle bout dus wel degelijk zwakker zijn. Clou van het verhaal; iets is niet simpelweg zwakker of sterker vanwege hol of massief zijn. Dit hangt volledig af van de toepassing. Een dyneema touw kan bijvoorbeeld wel 5000 kilogram belasting aan, maar je hebt er absoluut niks aan als je er een springplank mee zou willen bouwen. Als er een fatsoenlijk manier zou zijn om dit touw onder spanning te zetten en houden zou dit best prima zijn om je stemcap op je stembody mee vast te zetten, echter heeft dit een bepaald praktisch probleem.
|
|
karol
New Member
|
Post by karol on Jun 19, 2012 21:34:04 GMT 1
kijk daar hebben we nog eens wat aan, werktuigbouwkunde gestudeerd zeker?
|
|
|
Post by basdehaas1 on Jun 19, 2012 22:43:03 GMT 1
als je die bolt er uit wil krijgen boortje er op zetten.. of een links konisch tapje er in. hollow bolts zijn zwakker in de zin wanneer je ze in de zelfde maat gebruikt en ze vaan alu zijn ipv steel. ookal zou het niet moetten breken het kan dat je ze te strak aan draait. je stem bolts mogen 6 tot 8 Nm hebben. good luck
|
|
karol
New Member
|
Post by karol on Jun 20, 2012 13:03:32 GMT 1
ja hij is er inmiddels al een tijdje uit.. kostte wel wat moeite. heb er gewoon een solide bout in gezet.
|
|
|
Post by marcob on Aug 19, 2012 17:04:26 GMT 1
ik heb ze nu ook. maar niks mis mee..
|
|
karol
New Member
|
Post by karol on Aug 30, 2012 13:44:51 GMT 1
en weer eentje doormidden. wat een kutzooi.
|
|