lieve bas: primo cranks zijn helemaal geen troep, die inserts zijn idd vervelend maar om ze dan direct als troep te bestempelen zou je mijn supergoede ervaringen en die van duizenden andere bmxers zwaar te niet doen.
Powerbites zijn echt superfijn mits je het gezeik met de pedalinserts een beetje onder de knie hebt.
Vond t ook een beetje kort door de bocht klinken, maar bas heeft wel gelijk.
Ik heb idd mn eerste set powerbites zo'n 7 jaar geleden gekocht, en rij nu matter of fact nog steeds op 1 van die armen+as, alleen de afgelopen aantal jaren heeft primo met elke nieuwe versie van de powerbites t voor elkaar gekregen een kutter insert-design te verzinnen.
Die van nu is echt totale bullshit gewoon, t is nu voor mij opzich duidelijk, van wat ik verstand heb als fietstechnicus, en dat is dat die nieuwe inserts gewoon gemaakt zijn om te falen.
Ik zeg niet dat ze slecht zijn, en er zijn makkelijke manieren om t te verhelpen, maar t is zo dat als je ze koopt, en ze er zonder naar om te kijken op zet en niet meer naar omkijkt, dat ze wel móeten loskomen. Simpel door dat domme 'lockring' idee van ze.
Het WAREN de beste cranks ever.
Ik was ook altijd echt anti, anti, anti gelaste/tubular cranks gezien ook die, op hun eigen manier eigenlijk al gemaakt worden om te falen.
Om te beginnen gemaakt met buizen, die vervolgens gelast moeten worden, en daardoor dus onoverkomelijk scheuren op een highly uncomfortable plaats...
Daar is het forged/gegoten aluminium van de powerbites toch een veel logischer idee, met al die klappen. Hoppakee 1 stuk metaal.
Maar als je daar dan dus een insert in zet met een lockring en een veerring erachter, wilt, door t rekken en wrikken van je as als je op je pedal staat, je insert's lockring loskomen. Wat dus ook gebeurt.
Die daarvoor waren bussen die in je crankarm draaiden en daarna werden geklonken/omgebogen om te zorgen dat de bus er technisch gezien noooooit meer uit kon draaien.
Tot ze erachter kwam dat schroefdraad soms toch de tendens heeft om vast te zitten, en dus no problem dat kraagje van je insert om te buigen.
En dáárvoor was t geloof ik aluminium draad wat dus sowieso al geen mooi plan was.
Anyhow ik zou adviseren ofwel betrouwbaar advies w.b. nieuwe cranks op te volgen van anderen, zoals miss die Stolen cranks, of misschien te kijken of die nieuwe shadow conspiracy powerbites niet van die crack-inserts hebben, inserts hebben ze sowieso wel maar t ontwerp ervan is hier duidelijk de zwakke schakel.
Met nieuwe powerbites kan je ook (maar dat is mijn mening) als je ze binnen krijgt, met t mooie doosje naar Mr. Lasapparaat om de hoek gaan, en ff een laspunt op die bus en lockring leggen. ***de BUS met t schroefdraad en de ring met 2 puntjes op de achterzijde dus, die 2 zijn staal en je crankarm is aluminium, staal+alu bakt niet lekker***
Die ring met puntjes op de achterkant is dus een lockring, waarmee ze in hun fabriek met een uiteraard zeer schaars verkrijgbaar gereedschap, de insert (waar de schroefdraad voor je pedaal-as in zit) vast te zetten in je arm.
Ik zou m nooit losdraaien als alles OK is, en ervanuitgaande dat de fabriek zn werk goed heeft gedaan, lijkt het me logisch dat een puntlas daar een zeer goed effect zou hebben op de prestaties
Zorg wel dat je bij je nieuwe cranks controleert of je er lagers bij krijgt (we hebben EuroBB(EBB) American ABB, Spanish, en Mid, en jij hebt 99% zeker de MidBB(MBB) gezien je een wethepeople hebt.
In het geval je alleen crankarms en as koopt dus zorgen dat je al juiste lagers in je frame hebt zitten. Die van jouw fiets zijn waarschijnlijk 19mm.
Bij het overzetten ook de bus die om je crankas, tussen je lagers moet goed op maat maken, meestal zitten die er al bij met je cranks en kan je een standaardlengte spacer gebruiken.
En integrated headsets kunnen op elk tegenwoordig frame gebruikt worden, alleen wat dingen in de gaten houden..
WTP heeft (hier zijn de specs) 45x45 1.1/8 internal headset frames.
Bijna elke headset zal wel passen, is de meest voorkomende internal maat.
In je frame zullen die geen probleem zijn dus.
Sommige voorvorkjes tegenwoordig hebben een integrated fork race, wat betekent dat waar we vroeger de conus van t balhoofd direct op de vork sloegen, er nu niet meer geslagen hoeft te worden, maar je vork daar een 45gr schuine wigvorm heeft, en je lagercup ook, die met 45graden schuine kant aansluit op je voorvork.
Jouw voorvork heeft dat zéér waarschijnlijk ook, ofwel uit één stuk met een schuine 45gr rand, of een ring erop geslagen die gezien je al een internal headset had, óók een 45gr rand heeft en gewoon zal werken met een nieuwe internal headset.
Controleer daar ff of de nieuwe matcht met de oude.
Oh en 19/22mm assen is meer te doen om gewicht dan wat anders. Tegenwoordig met midbb zijn die lagers toch al te groot om ooit kapot te krijgen, en die assen zijn ook in beide diameters wayy overkill, niet kapot te krijgen naar mijn wetenschap...
Succes!